Table of Contents
Het aantal meldingen van verzekeringsfraude stijgt snel. Onlangs is er zelfs een recordaantal gevallen van verzekeringsfraude vastgesteld. Er zit hierbij wel een verschil in het aantal onderzoeken naar fraude en het aantal vastgestelde fraudegevallen. Een verzekeraar moet immers wel kunnen aantonen dat er daadwerkelijk sprake is van fraude. Daarom stellen ze bij vermoedens van verzekeringsfraude altijd een onderzoek in.
Dient u een schadeclaim in? Dan kan het zijn dat de verzekeraar gaat onderzoeken of de claim wel rechtmatig is. Claims worden vaak getoetst door een automatisch systeem. Zo is er een bepaald grensbedrag waarboven automatisch een controle kan worden uitgevoerd. Bij autoschade is dit bijvoorbeeld €1.000,- en bij een fiets €500,-.
Bijvoorbeeld als u binnen korte tijd dezelfde schade claimt. Of als u de dekking van uw verzekering heeft aangepast en direct daarna een schade claimt. Dit zijn allemaal redenen voor een verzekeraar om een onderzoek in te stellen - privé detective. Daarnaast controleert een verzekeraar bij een verzekeringsaanvraag altijd de identiteit van de aanvrager
Verzekeringsfraude is namelijk ook het niet opgeven van eerlijke informatie tijdens het aanvragen van de verzekering.
Een verzekeringnemer claimt via zijn woningverzekering 2.000 euro voor waterschade door regen, maar bij nader onderzoek blijkt dat de zware regenval plaatsvond op de dag vóór de schadedatum en zelfs vóór de sluiting van de polis ... het is maar één voorbeeld van de vele pogingen tot verzekeringsfraude. Enkele cijfers om de schaal en evolutie van de problematiek te schetsen.
Dat is een daling van 15 % ten opzichte van 2021. Het totaal bespaarde fraudebedrag bedraagt ruim 80 miljoen euro. Dat blijkt uit de jaarcijfers van het Centrum Bestrijding Verzekeringscriminaliteit (CBV) van het Nederlandse . In 2021 werd 85 miljoen euro bespaard, al was het aantal gepleegde fraudes gelijk aan dat van 2020, namelijk 13.000 fraudegevallen.
Een andere vaststelling is dat de effectiviteit van de fraudeopsporing toeneemt: één op de drie onderzoeken naar frauduleuze claims leidt tot een zaak waarin fraude is bewezen. Dat percentage (34 %) was de afgelopen zeven jaar nooit zo hoog. In twee derde van de onderzochte gevallen kan een verzekeraar niet voor honderd procent vaststellen of er fraude heeft plaatsgevonden.
Er werd een onderzoek opgestart in een beperkt aantal dossiers (minder dan 0,5% van alle dossiers), maar in meer dan de helft van deze onderzoeken werd fraude aangetoond. Dit lijkt aan te geven dat de fraudediensten van de Belgische verzekeringsondernemingen goed selecteren welke dossiers de moeite waard zijn om te onderzoeken en vervolgens hun onderzoeken grondig uitvoeren.
Fraude aanpakken en de schadelast door onterechte claims beperken blijft hoe dan ook cruciaal om te voorkomen dat eerlijke verzekeringnemers te veel betalen, en dus om het verzekeringsstelsel houdbaar en betaalbaar te houden..
Ter vergelijking: in 2021 was het aantal gepleegde fraudes gelijk aan 2020. Er waren toen 13.000 gevallen van fraude. Op de vraag of er sprake is van een kentering in het fraudegedrag van potentiële verzekeringscriminelen, kan het CBV nu nog geen antwoord geven. “Daar is het nog te vroeg voor,” stelt Richard Weurding, algemeen directeur van het Verbond.
Ook de effectiviteit van de fraudeopsporing neemt toe. Zo leidt één op de drie onderzoeken naar frauduleuze claims tot een zaak waarin fraude is bewezen. Dat percentage (34 procent) is in de afgelopen zeven jaar niet zó hoog geweest. In twee derde van de onderzochte gevallen kan een verzekeraar niet voor honderd procent vaststellen of er fraude heeft plaatsgevonden.
“De schadelast die hiermee wordt beperkt, zorgt ervoor dat mensen die wel te goeder trouw zijn niet onnodig veel betalen. Tegelijkertijd is het van belang dat we niet achter elke aanvraag of claim een fraudeur zien.”Het vinden van een gezonde balans helpt in zijn ogen vooral de consument. “Op die manier houden we het verzekeringsstelsel houdbaar en betaalbaar.” Uit de jaarcijfers blijkt ook dat verzekeraars in 2022 bijna een kwart minder fraudeurs in het gezamenlijke waarschuwingssysteem hebben opgenomen dan een jaar eerder.
Voor de opname in het register gelden strenge eisen. Verzekeraars gaan hierbij niet lichtvaardig te werk - prive detective. Ook dat komt uit de cijfers naar voren. In 2022 zijn 3.759 registraties gedaan, terwijl in ‘slechts’ vier zaken door de geschillencommissie van klachteninstituut Kifid is bepaald dat de betrokken verzekeraar de registratie moest verwijderen
vragen van verzekeraars en informatievragen van politie/justitie afgehandeld. adviezen verspreid over cyberincidenten en -dreigingen die verzekeraars kunnen raken. anonieme tips over mogelijke verzekeringsfraude ontvangen van bezorgde burgers. sectorbrede waarschuwingen uitgegeven over opvallende of nieuwe fraudevormen. Gezien de impact van een fraudeonderzoek op klanten gaan verzekeraars zorgvuldig te werk. Met oog dus voor individuele omstandigheden.
Bijvoorbeeld via kennissessies over begrijpelijke klantcommunicatie of bewustwording over culturele verschillen. Voor klanten is onlangs een infographic gepubliceerd, waarin wordt uitgelegd wat iemand kan verwachten als de verzekeraar extra onderzoek doet naar een claim. Dat extra onderzoek loont, blijkt uit een zaak waarbij een verzekerde waterschade claimt op zijn inboedelpolis.
Het valt de verzekeraar op dat de foto's in de ochtend zijn gemaakt en de polis toevallig één dag voor de schadedatum is aangevraagd. De verzekeraar vraagt gegevens op bij het KNMI. Daaruit blijkt dat het inderdaad flink geregend heeft, maar wel een dag eerder. Dus niet op de opgegeven schadedatum en zelfs vóórdat de verzekering werd afgesloten.
Verzekeringsfraude is geen “victimless crime”. In eerste instantie zijn de verzekeringsondernemingen de slachtoffers van verzekeringsfraude, maar uiteindelijk wordt de kost van deze fraude gedragen door alle verzekerden, die hierdoor een hogere premie betalen. Volgens indicaties waarover Insurance Europe, de Europese beroepsorganisatie voor het verzekeringswezen, beschikt, zou de verzekeringsfraude op de meeste Europese markten 5 tot 10 % uitmaken van het totaalbedrag van de schadevergoedingen in de schadeverzekering, zoals autoverzekering, brandverzekering en familiale verzekering.
Met andere woorden, een modaal gezin zou elk jaar voor zijn verzekeringspremies tot bijna 200 euro meer uitgeven, een bedrag dat fraudeurs zonder scrupules in hun zak steken. Niet alle verzekeringsfraude kan vermeden worden. Een verzekeringsovereenkomst is per definitie gebaseerd op de goede trouw van de partijen en een verzekeringsonderneming gaat ervan uit dat zijn klanten correct zijn.
Dit zijn de bedragen die, door in te zetten op fraudebestrijding, niet uitgekeerd werden aan fraudeurs. Fraude kan occasioneel zijn (“de gelegenheid maakt de dief”), maar er bestaan ook criminele netwerken die op georganiseerde wijze verzekeringsondernemingen proberen op te lichten. Fraude kan gepleegd worden bij het afsluiten van een contract of bij een schadegeval, bijvoorbeeldhet verzwijgen van informatie die belangrijk is om het risico te beoordelen (valse verklaring), om te vermijden dat de verzekeraar de dekking zou weigeren of om betere voorwaarden (bv.
Daarnaast kan fraude - en met name het onderzoek ervan - de afhandeling van terechte schadeclaims nodeloos vertragen. Ook brengen bepaalde vormen van fraude mensenlevens in gevaar, zoals 'autocrashes voor cash’ of opzettelijke brandstichtingen. Ten slotte blijken sommige fraudeurs betrokken in georganiseerde en dus ernstige vormen van criminaliteit. Wie verzekeringsfraude pleegt, stelt zich bloot aan sancties :Verzekeringsfraude kan ertoe leiden dat de verzekeraar het contract nietig verklaart, geen schadevergoeding uitbetaalt, zijn onterecht betaalde schadevergoedingen en kosten terugvordert of het contract stopzet.
Table of Contents
Latest Posts
Signalen Van Vreemdgaan - Signalen van overspel herkennen: DB-Investigations.be
6 Signalen Van Vreemdgaan Die Je Niet Moet Negeren - Signalen van overspel herkennen: DB-Investigations.be
Signaal Vreemdgaan: Hoe Herken Je Overspel? - Signalen van overspel herkennen: DB-Investigations.be
Navigation
Latest Posts
Signalen Van Vreemdgaan - Signalen van overspel herkennen: DB-Investigations.be
6 Signalen Van Vreemdgaan Die Je Niet Moet Negeren - Signalen van overspel herkennen: DB-Investigations.be
Signaal Vreemdgaan: Hoe Herken Je Overspel? - Signalen van overspel herkennen: DB-Investigations.be